مشاور دیجیتال مارکتینگ2

مشاوره دیجیتال مارکتینگ چیست و مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست؟

مشاور دیجیتال مارکتینگ یک بازاریاب دیجیتال با تجربه است که مسئول پروموشن و بازاریابی محصولات/ خدمات شرکت هاست و برای اینکار از تمام کانال های بازاریابی آنلاین و خدمات دیجیتال مارکتینگ در دسترس استفاده میکند. کار مشاور دیجیتال مارکتینگ طراحی و نظارت بر اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به منظور افزایش آگاهی، ترافیک و فروش آن برند است. در ادامه به صورت کامل درباره مهارت های مشاور بازاریابی دیجیتال، وظایفش و اینکه چرا کسب و کار ها به آن ها احتیاج دارند توضیح می دهم.

وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ در یک نگاه :

  1. آنالیز کسب و کار و رقبای آن در فضای آنلاین
  2. بهبود و یا تدوین بیزینس مدل
  3. شناخت بازار هدف و تقسیم بندی بازار
  4. تدوین پرسونای مخاطب و ارائه ارزش پیشنهادی و راه حل کسب و کار به ازای هر پرسونا
  5. آنالیز و بررسی تمامی کانال های آنلاین مورد استفاده کسب و کار
  6. بررسی مسیر خرید مشتری و مشخص کردن استراتژی برای هر مکان ارتباط با مشتری در این مسیر
  7. تحلیل و بررسی محتوای تولید شده
    تدوین برنامه جامع دیجیتال مارکتینگ
  8. تدوین برنامه بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو
  9. تدوین استراتژی محتوا
  10. برنامه ریزی تولید و نشر محتوا
  11. طراحی کمپین تبلیغاتی
  12. ارائه راهکارهای بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتری و افزایش فروش
  13. ارائه روش های تخصصی بازاریابی در موتور جستجو گوگل و طراحی کمپین گوگل ادوردز
  14. تحلیل و پیشنهاد کلمات کلیدی مناسب
  15. آنالیز دقیق و تهیه گزارش از عملکرد سایت
  16. تحلیل وب سایت شامل بررسی UI , UX سایت و ارائه راهکارهای تخصصی برای رفع مشکلات و بهبود آن
  17. آنالیز ساختار و سرعت سایت
  18. مشاوره و نظارت بر اجرای کمپین پیامکی و بازایابی ایمیلی
  19. تحلیل ورودی های وب سایت و تلاش برای جذب مشتری در فضای مجازی
  20. برنامه ریزی ریپورتاژ آگهی در سایت های مرجع
  21. مشاوره بر اجرای کمپین های تبلیغات کلیکی
  22. بهبود تعامل با مشتریان و رشد ER از طریق شبکه های اجتماعی
  23. تحلیل و سنجش میزان موفقیت کسب و کار در رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال
  24. بهبود نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری

مهارت هایی که یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید داشته باشد:

_بازاریابی رسانه های اجتماعی :

یک مشاور بازاریابی دیجیتال حرفه ای باید بداند که چگونه از شبکه های اجتماعی به عنوان یک کانال ارتباط و فروش استفاده کند. مشاور باید دانش لازم برای طراحی کمپین های تبلیغاتی جهت افزایش آگاهی از برند و افزایش مشارکت مخاطبین داشته باشد. معمولا کمپین های شبکه های اجتماعی به دو صورت راه اندازی می شود.1- از مخاطبین خواسته میشود که جهت شرکت در کمپین در شبکه اجتماعی اقدامی انجام دهند (مثل تولید محتوا و منتشر کردن با هشتگ خاصی )2- مخاطبین رو به سمت صفحه لندینگی در داخل سایت هدایت میکنن تا در انجا اقدامی انجام دهند و با گرفتن سرنخ از مخاطبین آن ها را وارد قیف فروش خود میکنند تا در نهایت ان ها تبدیل به مشتری شوند.

– بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

برای یک مشاور موفق در حرفه بازاریابی دیجیتال، داشتن دانش عالی از سئو ، یک الزام است. دانستن نحوه بهینه سازی سایت برای بهبود بازدید وب سایت در موتورهای جستجوی مختلف، یک گام مهم برای هر کمپین بازاریابی دیجیتال است. کار مشاور این است که تیم خود که شامل متخصصان سئو هم می شوند مدیریت و یک کمپین سئو را طراحی و اجرا کند. خروجی این کمپین باید قابل اندازه گیری باشد در دنیای بازاریابی دیجیتال این خروجی ها به رتبه های بالاتر و ترافیک ارگانیک بیشتر ترجمه می شود. بنابراین، در موقع انتخاب مشاور بازاریابی دیجیتال حتما به میزان تسط مشاور به مهارت های سئو دقت کنید.

– تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال

مشاور بازاریابی دیجیتال باید توانایی تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال را در راستای استراتژی کلان کسب و کار داشته باشد. استراتژی بازاریابی دیجیتالی طرحی است که نشان می دهد چگونه کسب و کار شما از طریق کانال های آنلاین مانند موتور های جستجو و رسانه های اجتماعی به اهداف بازاریابی خود می رسد. در برنامه های استراتژی به طور خلاصه از کانال های آنلاین و تاکتیک های بازاریابی دیجیتال استفاده  شده و سعی می شود تا با بهبود نرخ تبدیل، اثر بخشی فعالیت های انجام شده را افزایش داده یابد. به فردی که به صورت متمرکز در حوزه تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکند، استراتژیست بازاریابی دیجیتال می گویند.

_ بهینه سازی نرخ تبدیل :

هنگامی‌که تیم بازاریابی کسب و کار شما از طریق کانال های مختلفی همچون سئو، تبلیغاتی کلیکی، سوشال مدیا، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ و سایر روش های جذب ترافیک، شروع به جذب بازدید کننده میکند مشاور شما باید به برای تبدیل لید ها و پرورش آن ها و در نهایت تبدیل لید ها به مشتری برنامه داشت باشد و سعی کند تا با بهبود نرخ تبدیل تعداد لید های تبدیل شده به مشتری را افزایش دهد.به‌عنوان نمونه فرض کنید که وب‌سایت شما ۱۰هزار بازدیدکننده در ماه دارد که نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به lead و نر خ تبدیل lead به مشتری هرکدام ۱٪ است. اگر شما بخواهید نرخ تبدیل وب‌سایت خود را بهبود دهید و آن را دوبرابر کنید، با افزایش تعداد بازدیدکنندگان خود نمی‌توانید انتظار داشته باشید که نرخ تبدیل وب‌سایت خود را افزایش داده باشید؛ بلکه باید تدابیری بیندیشید که از همین ترافیک موجود بتوانید تعداد lead و مشتری جدید بیشتری تولید کنید. به این اقدام بهبود نرخ تبدیل یا CRO گفته می شود.

_آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع یکی از مزیت های اصلی بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی و آفلاین قابلیت آنالیز دقیق اقدامات انجام شده است. بنابراین شما و مشاور دیجیتال مارکتینگ تان باید همواره بررسی کنید و ببیند که آیا به اهداف بازاریابی خود رسیده‌اید یا نه. به همین دلیل کار با ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس اهمیت زیادی پیدا می‌کند و مشاور شما باید توانایی کار با ابزارهای تجزیه و تحلیل را داشته باشد. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید بهترین مطالب وبسایت، نرخ کلیک، بررسی کمپین‌های تبلیغاتی و موارد بسیار دیگر را بررسی کنید.

_ بازاریابی محتوا :

علاوه بر مدیریت بودجه، بخش بزرگی از زمان مشاور برای مدیریت محتوا صرف خواهد شد. که این کار میتواند شامل مدیریت تولید و توزیع محتوای وب سایت (مانند پست های وبلاگ، مطالعات موردی، و غیره)، نسخه های تبلیغاتی، پست های رسانه های اجتماعی و همچنین محتوا برای انتشار در وب سایت های دیگر به عنوان پست های مهمان یا ریپورتاژ آگهی شده باشد.برای تامین تمام نیازهای محتوا، مشاوره بازاریابی دیجیتال باید تجربه بالایی درباره ی طراحی استراتژی محتوا و برنامه ریزی آن داشته باشد.

_بازاریابی ایمیلی

ساخت یک لیست ایمیل سودآور چیزی است که بسیاری از شرکت ها نمی توانند انجام دهند. برای اینکه بتوانید از بازاریابی ایمیل به عنوان یک کانال فروش استفاده کنید، مشاور شما باید درک خوبی از قیف فروش ایمیل و نحوه استفاده از سامانه های اتوماسیون ایمیل برای انجام این کار انجام داشته باشد.

_تبلیغات کلیکی (PPC):

بخش بزرگی از بودجه بازاریابی برای کسب و کارهای آنلاین به تبلیغات پرداخت می شود که مشاور بازاریابی، مسئول به حداکثر رساندن بازده سرمایه گذاری (ROI) برای هر ریال که صرف تبلیغات می شود خواهد بود. مشاور برای انجام این کار باید دانش بالایی از چگونگی کار پلت فرم های PPC مختلف، مانند تبلیغات در گوگل، تبلیغات در سایت ها مختلف ،فیس بوک و اینستاگرام و … داشته باشد.

مشاوره

ما قبل از اینکه هزینه هنگفتی را صرف تبلیغات کنید به شما میگوییم:

 

  • در حال حاضر وضعیت حضور شما در دنیای دیجیتال چگونه است؟
    • نقاط قوت و ضعف شما در هر کانال کدام است؟
      • رقبای شما در این زمینه چه کاری انجام داده اند؟
        • رقبای شما چقدر از شما جلوتر یا عقب‌تر هستند؟
          • بهترین کانال تبلیغات آنلاین برای صنعت شما کدام است؟

چه کسب و کارهایی به مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند ؟

در دنیای امروز با توجه به رشد روز افزونه اینترنت در بین مردم، فارغ از اندازه کسب و کار، همه سازمان ها و شرکت ها برای تدوین و انتخاب بهترین استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی دیجیتال به مشاور بازاریابی دیجیتال نیاز دارند.همه ی کسب و کارهایی که به دنبال توسعه بازار و جذب مشتریان بیشتر هستندمدیرانی که میخواهند برای کسب و کارشان استراتژی مناسب بازاریابی آنلاین تدوین کنند.صاحبان کسب و کاری که برای اندازه گیری، آنالیز و تحلیل شاخص های کلیدی بازاریابی دیجیتال به مشورت نیاز دارند،شرکت هایی که به دنبال بهبود نرخ تبدیل هستند و تلاش میکنند با بودجه تبلیغاتشان اثربخش ترین نتیجه را دریافت کنند.کسانی که میخواهند فرآیند سئو سایتشان اصولی و با برنامه انجام شود و با کلماتی کلیدی رتبه بگیرند که سهم عمده ای از جستجوی مخاطبین هدف را شامل شود.و ….به عبارت دیگر وجود یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ با تجربه در کنار همه ی کسب و کارهایی که تمایل به گسترش فعالیت خود در بستر آنلاین، جذب و ارتباط با مشتری از طریق کانال های آنلاین را دارند بسیار ضروری است .

کسب وکار و دیجیتال مارکتینگ