راه اندازی یک کسب و کار دیجیتالی و توسعه آن

راه اندازی یک کسب و کار دیجیتالی و گسترش آن از جمله ایده هایی است که حداقل یک بار به ذهن همه ما خطور کرده است اما این موضوع چه اندازه عملی است و چه خطراتی در این راه هست که ما باهاش روبه رو خواهیم شد؟
یک موقع هایی هست که از کاری که دارید خسته و دل زده میشوید و تصمیم میگیرید که یک کسب و کار جدید را شروع کنید
شاید هم اولین گزینه که فکر شما را درگیرخودش کند، کسب و کار دیجیتالی باشد امّا لازم هست بدانید در شروع راه اندازی کسب و کار دیجیتالی خود، به جای ترک شغل قبلی بهتر است با حفظ شغل اصلی یک کسب و کار دیجیتالی را در کنار آن به راه بیندازید و هنگامی که از پیشرفت کارهایتان مطمئن شدید، آن را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کنید.
اغلب افراد گمان می کنند که در یک کسب و کار دیجیتالی فقط باید توانایی خود را در نظر گرفته و به سرعت شروع به کار نمایند، امّا بدانید این روش برای کسب و کارهای آنلاین پاسخگو نمی باشد و شما را به موفقیت نمی رساند و قبل از شروع کار نیاز به رعایت نکاتی دارید که الزامی بوده و شما را در مسیر درست قرار می دهد.
جست وجو در بازار؛ نخستین قدم
قبل از راه اندازی کار باید به تحقیق در مورد بازار فروش و تحقیقات بازار بروید و در اندیشه یافتن نیازی در متن بازار هدف باشید و بعد دریابید که آیا متناسب با آن نیاز توانایی و تخصصی در شما هست که بتوانید با کمک آن به رفع آن نیاز اقدام کنید یا خیر. شما حتماً از بین لیستی که از نیازهای گوناگون تهیه کرده اید، خواهید توانست یک نیاز متناسب با توانایی خود پید اکنید. حالا فرض بر این میگذاریم که چنین نشد و شما هیچ توانایی در هیچ زمینه ای ندارید؛ در این قسمت دو راه پیش روی شماست: نخست اینکه شروع به آموزش یک مهارت بکنید، البته اصلأ لازم نیست در حد تخصصی آن مهارت را یاد بگیرید تا حد اطلاعات عمومی نیز می توانید کسب و کار دیجیتالی خود را شروع کنید و راه دوم این است که به دنبال فروش محصولاتی باشید که به رفع آن نیاز کمک می کند.
می توانید برای کم کردن مسیر پیدا کردن راه کارها از ایده های قبلی که توسط دیگران مطرح شده است امّا به نتیجه دلخواه نرسیده است، استفاده کنید و با تمرکز بر آن ها در جستجوی راه حلی نوآورانه و ارائه خدمتی خلاقانه باشید که این راه می تواند در زمان شما نیز صرفه جویی بسزایی نماید.
هویت سازی برند؛ دومین قدم
در مرحله بعد شما باید به این فکر کنید که چه راه کارهایی برای فروش محصولات شما وجود دارد یا اصلاً محصول شما چه ویژگی منحصر به فردی دارد که افراد باید آن را از بین هزاران محصول دیگر خریداری نمایند. این ها و سوالاتی مشابه این می تواند در ترسیم و به تصویر کشییدن برند شما نقش اساسی ایفا کند و زمینه اعتماد مشتریان آینده تان را فراهم کند پس با دقت کافی برای به دست آوردن پاسخ این سوالات عزم خود را جزم نمایید.
ایجاد ضمانت نامه های مختلف برای کالاهایتان نیز می تواند کسب و کار شما را در چشم مشتریان شاخص گرداند و میل و رغبت آنها را برای خرید دو چندان کند و به خرید آسان و بدون نگرانی آن ها کمک کند.
طراحی سایت؛ سومین قدم
دیگر باید به فکر طراحی یک وب سایت باشید و البته هر روز برای ارتقاء سطح کیفی آن وقت صرف کنید. به روز رسانی مطالب و تصاویر سایت را در اولویت کاری خود قرار داده، به طوری که این تغییرات به وضوح در چشم مشتریان تان دیده شوند. بدانید وب سایت شما محیطی برای رابطه دوطرفه شما با مخاطبان تان است پس پاسخگو به سوالات آن ها باشید تا آن ها در وب سایت شما احساس صمیمیت و راحتی نمایند. در کنار آن توجه به نظر و عقیده مشتریان و پاسخگویی در برابر شکایات و درخواست هایشان، قدم به قدم کسب و کارتان را به مرز موفقیت نزدیک می کند.
ظاهر سایت از اهمیت زیادی برخوردار است ولی مهم تر از آن سرعت لود سایت شما می باشد که بتواند مراجعه کنندگان شما را بیش از ۳ ثانیه به انتظار نگذارد.
بازاریابی دیجیتال؛ قدم نهایی
پس از آن سعی کنید با بازاریابی و ایجاد طرح ها و شعارهای مختلف در سطح اینترنت یا فضاهای مجازی خود و کسب و کار دیجیتالی تان را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. حتی برای دیده شدن بهتر می توانید با صرف هزینه ترافیک سایت تان را بالا ببرید که از آن تبلیغات به ازای کلیک را می توان نام برد که شما در این روش به مشتریان هدفمندی بر می خورید که تقریباً همه آن ها به دنبال به دست آوردن محصولی هستند که شما در سایت خود به آن ها اشاره کرده اید و می توانید آن را در اختیارشان قرار دهید.
همین طور که قبلاً نیز گفتیم ایجاد حس اعتماد بسیار ضروری است پس حفظ اعتماد به نفس شخصی و اعتماد به محصولاتی که ارائه نموده اید، حس اعتماد را در میان مشتریان تان نیز القاء می کند. بدانید افراد زمانی به شما اعتماد می کنند که مطمئن شوند شما در آن زمینه خاص متخصص و حرفه ای هستید. برای رسیدن به این منظور می توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید مثلاً شرکت در انجمن هایی که گمان می کنید مشتریان تان در آنجا حضور دارند و ابراز نظر به عنوان متخصص یا تولید مقاله های متعدد و نشر و گسترش آن ها در فضاهای مجازی می تواند ابزار خوبی برای اعتماد سازی در بین افراد مختلف جامعه باشد. بدانید به هر حال امروزه افراد برای کسب اطلاعات خود به سراغ همین فضاهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی می روند پس سعی کند در این شبکه ها حضوری پر رنگ داشته باشید.
در آخر نیز توجّه به این نکته حائز اهمّیّت است که بدانید اولین فروش همیشه بسیار دشوارتر و پر هزینه تر است امّا ۳۵% از همین مشتریان اغلب برای خرید دوباره به شما رجوع می کنند پس با برقراری ارتباطی درست آن ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کرده و برای همیشه حفظ نمایید.
پشتکار و تلاش مداوم را سر لوحه کار خود قرار داده و خستگی ناپذیر باشید تا مشکلات و استرس های ناشی از کار شما را از پا نیندازد. به مسیرهایی که دیگران برای رسیدن به موفقیت به کار برده اند نگاه کنید و از اشتباهات آن ها در این مسیرها درس بگیرید. این تنها و بهترین راه برای رسیدن به موفقیت در کسب وکار تازه شما است پس دائمأ به جایی که هستید نگاه نکنید بلکه بر روی نقطه ای که آرمان شما قراردارد تمرکز نمایید.