بازاریابی دیجیتال چیست؟ 5 استراتژی در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال روشی در بازاریابی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال به جذب مخاطب می پردازد. 5 استراتژی بازاریابی دیجیتال در این مقاله معرفی شده است.
بازاریابی دیجیتال نسل جدیدی از بازاریابی محسوب می شود. امروزه برای اینکه بتوانید کسبوکار خود را حفظ کرده و گسترش دهید، نیاز است که تغییراتی را نوع تبلیغات و شیوه فعالیت کاری خود ایجاد کنید. دیگر مانند گذشته نیست که بتوانید با یک تبلیغ تلویزیونی که بهترین بوده است، مشتریان زیادی را به دست آورید. چه قبول کنیم یا نکنیم، زندگی همه ما دیجیتالی شده است و ابزارهای کنار دست ما مانند گوشی موبایل، تبلت، ماهواره و غیره تصدیقکننده این حرف هستند؛ پس باید کسبوکار خود را همراه با دیجیتال شدن پیش برید تا بتوانید دوام بقای خود را تضمین کنید. برای اینکه به این مسئله دسترسی پیدا کنید، باید با تکنیکهای بازاریابی دیجیتال آشنا شوید. تکنیکهای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ هرساله تغییرات زیادی میکند و شما لازم است که با این تکنیکها بهخوبی آشنا شوید و اطلاعات خود در این زمینه بهروز کنید.
پنج نوع تکنیک بازاریابی دیجیتال
1. سئو
بله سئو. سئو را دیگر همه میشناسند. سئو را میتوان شامل تکنیکهایی که باعث افزایش رتبه سایت میشوند، تعریف کرد؛ اما در سال 2021چه تغییراتی در سئو به وجود میآید و چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم نتیجه بهتری را بگیریم.
- در سال 2021 انتظار میرود که شرکت ها 41 درصد بودجه خودشان را به بخش سئو در بازاریابی دیجیتال اختصاص دهند که این مقدار به در سال 2022 به 45 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
- 82 درصد متخصصان ادعا میکنند که سئو هنوز هم برای سایت مؤثر هستند و آن 12 درصد هم احتمالاً قدرت سئو هنوز آشنا نشدند.
- 61 درصد بازاریابان بیان میکنند که فقط خود بهبود تکنیک سئو میتواند عامل موفقیت سایت در سال 2018 باشد.
- 72 درصد متخصصان بیان کردند که اثرگذارترین بخش سئو، همان تولید محتوا است که خود آن هم یکی از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال است.
سئو علمی و دانشی است که هیچگاه نمیمیرد. ممکن است تکنیکهایی که برای آن استفاده میشود، تغییر کند ولی برای بهینهسازی سایت باید از نکات سئو استفاده کنیم. درواقع مهمترین بخش بازاریابی دیجیتال همین سئو است. سئو یک تکنیک خالی و تک نیست که کسی ادعای یادگیری کامل آن را داشته باشد یا اینکه بیان کند که دیگر تکنیک سئو قدیمی شده است. سئو همانطور که در بالا بیان کردیم، شامل تکنیکهایی است که به شما در بهینهسازی سایت کمک میکند؛ حال این تکنیکها هرکدام ممکن است درزمانی اوج باشند و درزمانی دیگر از بین بروند.
نکاتی برای سئو در سال 2021
- تجربه کاربری مهمترین بخشی است که باید برای سئو در سال 2018 در نظر بگیرید.
- باشد، ازنظر سئو بیشترین آسیب را خواهد دید.
- سرعت سایت خود را تا میتوانید افزایش دهید و از مواردی که باعث کاهش آن میشوند نیز خودداری کنید.
- از کلمات کلیدی بهصورت عبارتی باید در متن خود استفاده کنید.
- حضور در شبکههای اجتماعی متناسب با کسبوکار و حضور مداوم در آنها (امروزه ارتباطات فقط از طریق شبکههای اجتماعی صورت میگیرد.)
- بک لینک یا لینک بیلدینگ را جدی بگیرید. از سایتهای معتبر مخصوصاً شبکههای اجتماعی سعی کنید لینکهای مفید دریافت کنید.
2. بازاریابی شبکههای اجتماعی
ارتباطات امروزه سریعتر از گذشته شده است و آن هم به لطف وجود موبایل و تبلت و حضور برنامههای شبکههای اجتماعی در آنها است. هدف شما جذب کاربر بیشتر است و چه محیطی بهتر از شبکههای اجتماعی که امروزه به یکی از اصول بازاریابی دیجیتال تبدیلشده است.
- 22 درصد جمعیت دنیا از فیس بوک استفاده میکنند.
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی هرساله رو به گسترش است و جالب است که بدانید تبلیغات در فیس بوک در سال 2017، 74 درصد افزایش پیدا کرد.
- تخمین زده میشود که درسال 2021 ویدئو مهمترین و پربازدیدیترین محتوا شبکههای اجتماعی شود و باعث افزایش 80 درصد ترافیک بازدیدکننده میشود.
شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی دیجیتالی استفاده میشود. مهمترین مزیت شبکههای اجتماعی را میتوان در گستردگی آن تعریف کرد یعنی اینکه تفاوتی ندارد که کسبوکار شما چیست؛ هر نوع کسبوکاری که داشته باشید، میتوانید از این شبکهها استفاده کنید. البته باید اصول و قواعد فعالیت در هرکدام را بدانید و بهدرستی به کار ببرید.
نکاتی برای موفقیت در سال 2021
- مخاطبان خود را بهدرستی بشناسید. آنها دستهبندی کنید و برای دسته محتوای مخصوص ایجاد نمایید.
- انواع فرمتهای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی را بشناسید.
- لازم نیست که در تمامی نوع تولید محتوا فعالیت کنید. برای اینکه بتوانید در بازاریابی دیجیتال موفق باشید، یک نوع را انتخاب کرده و در آن قوی فعالیت کنید.
- محتوا ارزشمند تولید کنید. وقت کاربران هرساله محدودتر میشوند و آنها ترجیح میدهند که مطالب کوتاه اما مفیدی را مطالعه کنند.
3. بازاریابی محتوا
از هر ابزاری که در بازاریابی دیجیتال استفاده میکنید، باید محتوا را در نظر بگیرید. بازاریابی محتوا یعنی شناخت روشها و تکنیکهای توزیع محتوا را باید جز اصول کاری خود قرار دهید. محتوایی که نوشته میشود ولی درجایی نشر نشود و کسی نبیند، چه ارزشی دارد؟
- امروزه بازاریابی محتوا سه برابر دیگر تکنیکها برای شما ورودی کاربر میآورد و 62 درصد هزینه بازاریابی شما را کاهش میدهد.
- تقریباً جوانان 18 تا 19 ساله بیشتر از همه به دنبال اطلاعات و محتوای خود هستند.
- کسبوکارهای کوچک با محتوا، تقریباً 126 درصد بیشتر از همکاران خود که محتوایی در سایت یا شبکههای خود قرار نمیدهند، کاربر جذب میکنند.
هر نوع کسبوکار دارید و در بستر اینترنت و فضای دیجیتال فعالیت میکنید، محتوا مهمترین و ارزانترین روش برای گسترش فعالیت شما است.
نکات بازاریابی دیجیتالی در بخش محتوا در سال 2021
- قبل از اینکه شروع به نوشتن در هر حوزهای را کنید، اطلاعات و دانش خود را در آن زمینه افزایش دهید.
- هیچگاه در نوشتن محتوا عجله نکنید
- کلمات کلیدی را در مکانهای درست به کار ببرید. از به کار بردن زیاد آنها خودداری کنید.
- تمامی انواع محتواها را در متن خود به کار ببرید، مخصوصاً اگر قصد تولید محتوا آموزشی را داشته باشید.
4. اینفلوئنسر مارکتینگ
بعضی از کارخانهها و شرکتها همیشه تلاش میکنند تا محصولات و خدمات خود را از طریق افراد مشهور و معروف دنیا به فروش برسانند یا تبلیغ کنند. استفاده از چنین خدماتی را اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. البته این فقط محدود به افراد مشهور و صاحبنام نمیشود، حتی شخصی هم بهصورت فریلنسری فعالیت میکند، به این تکنیک بازاریابی فکر میکند.
- 74 درصد مردم تبلیغاتی را که در آن از افراد مشهور استفاده میشود را بیشتر پسند میکنند و ترغیب به خرید کالای تبلیغشده میشوند.
اگر صاحب یک برند هستید، اگر انجمن خاصی دارید یا در حالت کلی به دنبال متد و روشی هستید که بتوانید با آن محصولات خود را به فروش برسانید، اینیکی از بهترین تکنیکهای بازاریابی دیجیتال است.
5. دیجیتال پی آر
- حدود 80 درصد افراد ترجیح میدهند تا در خصوص شرکتی از طریق یک خواندن مطلب تا تبلیغات، اطلاعاتی را به دست بیاورند.
هر کسبوکاری نیاز به این نوع تکنیک بازاریابی دیجیتال دارد. حتی استفاده از تکنیک دیجیتال پی آر برای افرادی که قصد برند سازی خود را دارند، مفید است. تکنیک دیجیتال پی آر، شما تلاش میکنید که از طریق محتوا و انتشار آن در دیگر سایت، تبلیغات خود را انجام دهید مانند رپورتاژ آگهی.
تکنیکهای دیجیتال پی آر در سال 2021
- سایت و مکانهایی را پیدا کنید که برای انتشار مطالب سایت شما، متناسب با کسبوکارتان باشد.
- مکانهایی را که برای انتشار پیدا میکنید، خود تبلیغاتی نباشند.
- انجمنها و فروم هایی که متناسب با کسبوکارتان هستند را پیداکرده و در آنجا فعالیت کنید.
- اصول نگارش آن را یاد بگیرید.